معرفی 6 اصطلاح گوگل آنالیتیکز برای وبمسترها

13 مهر 1394

گوگل آنالیتیکز یک ابزار خارق العاده است اما این ابزار گاهی اوقات واقعا گیج کننده است.
آیا زمان میانگین روی سایت ( Average time on site ) واقعا

زمان میانگینی است که بر روی سایت شما صرف شده؟ نه!
آیا session duration وقعا زمان کلی است که کاربر بر روی سایت شما صرف میکند؟ نه!
برای پارامتر هایی که گوگل آنالیتیکز دنبال می کند محدودیت هایی وجود دارد و این محدودیت ها واقعا منابع گیج کننده عظیمی هستند.
در زیر به اصطلاحات بالا نگاهی خواهیم انداخت.

چیز های مهمی برای شناختن وجود دارد که ابزار گوگل آنالیتیکز قادر به شناسایی آنها نیست!

یکی از محدودیت های اصلی که برخی از اصطلاحات گیج کننده را ایجاد میکند که در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد این است که ابزار گوگل آنالیتیکز خروج شما از یک سایت را نمی تواند تشخیص دهد.
وقتی شما یک سایت را باز میکنید ، یک زمان ورود به سیستم ( Log ) وجود دارد که بوسیله یک مهر زمان ایجاد شده است ، که زمان دسترسی شما به سایت را نشان می دهد.اما وقتی شما پنجره مرورگر خود را هنگامی که بازدید از آن سایت تمام می شود ، میبندید ، چه اتفاقی می افتد؟

Log نمیتواند این بخش را ایجاد کند ، پس بنابراین آنالیتیکز نمی تواند همه چیز را به درستی گزارش دهد.

این باعث می شود برخی از اصلاحات گیج کننده که در زیر آورده ایم بوجود بیاید.

Session Duration
session duration مدت زمانی را که یک کاربر بر روی سایت شما صرف میکند را منعکس نمی کند.این به این دلیل است که ابزار گوگل آنالیتیکز نمیتواند تشخیص دهد که یک بازدید کننده چه موقع از سایت شما خارج می شود.
هنگامی که یک نفر از سایت شما بازدید می کند ، یک session جدید شروع شده است. این session بعد از 30 دقیقه از عدم فعالیت فرد در سایت خاتمه می یابد.
عدم فعالیت هنگامی رخ میدهد که کسی از هیچ سایتی بازدید نکند یا هیچ رویدادی که باعث تعمل بین کاربر و سایت شود وجود نداشته باشد.
برای مثال ، اگر کاربران بر روی سایت شما یک فیلم را اجرا کنند ، این کار میتواند به عنوان یک تعامل دنبال شود.
در اینجا مثال هایی در مورد نحوه عملکرد sessionها میگوییم.
کاربر A یک صفحه از سایت شما را باز کرده و سپس بلافاصله بدون بستن صفحه محل را ترک میکند. این کار به عنوان یک session طبقه بندی می شود و پس از 30 دقیقه بعد از آخرین تعامل کاربر خاتمه می یابد ، که میتواند هنگامی اتفاق بیفتد که صفحه سایت هنوز هم باز است.
کاربر B از سایت شما بازدید میکند و برای مشاهده صفحه دیگری از سایت بر روی یک لینک کلیک می کند.بعد از این کار سایت شما را ترک می کند.30 دقیقه پس از آخرین تعامل بر روی صفحه آخر مشاهده شده، عدم فعالیت حساب می شود.
کاربر C در ساعت 23:30 دقیقه از یک سایت بازدید کرده و فعالیت بیشتری بر روی آن سایت انجام نمی دهد.این session در نیمه شب پایان می پذیرد.

نرخ پرش ( Bounce Rate )
هنگامی که یک شخص یک صفحه از سایت را باز میکند و بدون اینکه صفحات دیگر سایت را مشاهده کند، از همان صفحه ، سایت را ترک کند یک bounce رخ میدهد.
نرخ پرش ( Bounce rate ) سایت های مختلف ، تفاوت زیادی باهم دارند و این بستگی به نوع محصول و یا خدماتی است که شما ارائه می کنید.
اگر یک سایت تجارت الکترونیک دارید ، یک نرخ پرش بالا برای صفحات محصول شما زیاد جالب و خوب نیست.این بدین معنی است که اکثر بازدید کننده گان سایت بر روی دکمه خرید کلیک نمی کنند تا فرایند خرید از سایت شما را انجام دهند.
در یک وبلاگ ، به طور معمول میانگین نرخ پرش بالاست ( حدود 70% ) زیرا کاربران به سایت شما می آیند تا مقالات شما را بخوانند اما میبینند که قبلا آنها را خوانده اند و سپس تصمیم به ترک سایت می گیرند.
بنابراین باید سعی کنید مطالب تان را به صورت اختصاصی قرار دهید و نه کپی از سایت های دیگر! شرکت تندیس تلاش و تفکر با استفاده از راهکارهایی کاربردی و اصولی میتواند میزان نرخ پرش سایت شما را بسته به نوع سایت شما به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

زمان میانگین صفحه ( Average Time on Page )
پارامتر زمان میانگین صفحه در واقع شبیه میانگین زمانی که کاربران بر روی صفحه صرف میکنند نیست. آمار واقعی به معنی میانگین زمان صرف شده است که توسط بازدیدکننده گانی که بر روی صفحه بوده اند و پرش انجام نداده اند .

به یک مثال دقت کنید :
یک بازدید کننده صفحه شما را باز میکند و 60 ثانیه بعد آن را ترک میکند. میانگین زمانی برای این صفحه نگهداری نشده است زیرا راهی برای دسترسی به زمان خروج کاربر از صفحه وجود ندارد.

یک بازدید کننده در ساعت 17:00 یک صفحه از سایت شما را باز میکند و سپس در ساعت 17:05 برای رفتن به صفحه ای دیگر بر روی یک لینک کلیک می کند. زمان میانگین یک صفحه در واقع تفاوت بین زمان فرود ( باز کردن ) صفحه اول و زمان رفتن به صفحه دوم است. ( در این مثال 5 دقیقه )

شما نمیتوانید فقط به میانگین زمان صفحه توجه کنید بلکه باید در کنار آن به نرخ پرش نیز دقت کنید. پارامتر میانگین زمان صفحه میتواند بالا باشد اما اگر نرخ پرش هم بالا باشد بدین معنی است که آمار ارائه شده برای میانگین صفحه بر اساس درصد کمی از بازدیدکنندگان شما است.
پس دقت کنید که باید مقدار نرخ پرش کم و مقدار میانگین زمان صفحه زیاد باشد.

Engagement Rate
این بخش از ابزار گوگل آنالیتیکز میتواند در مقابل پارامتر نرخ پرش ( Bounce Rate ) قرار بگیرد.
شما می خواهید با استفاده از شکل بدانید که کاربران چه تعداد از صفحات سایت شما را مشاهده کرده اند.
یکی از محدودیت های اصلی Engagement Rate حالتی در گوگل آنالیتیکز است که هیچ ایده ای برای تشخیص زمانی که توسط یک نفر بر روی سایت صرف می شود اگر شخص سایت شما را ترک کند وجود ندارد .

 

تصور کنید یک نفر از سایت شما بازدید می کند و برای خواندن محتوای شما 10 دقیقه زمان صرف می کند.سپس آن صفحه را ترک می کند.
گوگل تصمیم می گیرد این صفحه و بازدید را در دسته بندی 10 دقیقه یا 601 ثانیه به بالا در بخش Engagement قرار دهد.
اگر سایت شما نرخ پرش بالایی داشته باشد خواهید دید که اکثر بازدیدهای سایت شما در دسته بندی 0 تا 10 ثانیه قرار گرفته اند.

نرخ خروج ( Exit Rate )
نرخ خروج یک اصلاح کاربردی و مفید است که اغلب نادیده گرفته می شود و همچنین درک آن بسیار آسان است. این اصطلاح به معنی تعداد بازدید کنندگانی است که از یک صفحه به خصوص خارج می شوند.
تصور کنید شما یک سایت آموزشی دارید و یک کتاب الکترونیک در آن قرار داده اید. با استافده از این پارامتر می توانید تشخیص دهید چه تعداد افراد از صفحه دانلود آن کتاب الکترونیکی خارج شده اند و در صورتی که مشکلی وحود داشته باشد آن را برطرف کنید و کارایی سایت خود را افزایش دهید.

Direct Teraffic
این اصطلاح به طور معمولی توضیح داده شده و به ترافیکی گفته میشه که وقتی کاربران آدرس سایت شما را در نوار آدرس مرورگر خود وارد می کنند.

اما ترافیک مستقیم میتواند به معنی خیلی چیز ها باشد ، برای مثال :

  • تایپ مستقیم آدرس وبسایت در یک مروگر
  • کلیک کردن بر روی لینک سایت در یک ایمیل
  • کلیک کردن بر روی لینک سایت در فایل های PDF ، Word و ...
  • سایت شما Bookmark شده باشد و بازدید کننده بر روی آن کلیک کند.

بنابراین فکر نکنید که ترافیک مستقیم فقط تایپ آدرس سایت در مرورگر است بلکه میتواند گزینه های متفاوتی باشد.

 
  ارتباط و قبول سفارش در حال حاظر فقط از طریق تماس تلفنی و یا ارتباط از طریق واتساپ و تلگرام مقدور میباشد

   00905365119170 دفتر ترکیه (واتساپ)

   00989306009767  ایران(تلگرام)

   این ایمیل آدرس توسط سیستم ضد اسپم محافظت شده است. شما میباید جاوا اسکریپت خود را فعال نمایید

اخبار شرکت